dolu
05_01
05_03
  Начало  |  Новини  |  Тур оферти  |  Самолетни билети  |  Каталог  |  Книга за гости  |  Реклама  |  За сайта
      Събота, 14 Декември 2019 г.
Континенти
  Книжарница:10
  Потребители:3791
Анкета
Доволни ли сте от състоянието на плажовете у нас?

По-скоро да

Флаг   Франция
   Пътеписи | Статии | Оферти | Форум | Галерия  | E-магазин

Франция - Бордо, замъците на Лоара, Версайският дворец и дворецът Фонтенбло
  Публикуван от krasi46 на 21 Август 2008 г.
  Този пътепис е прочетен 13148 пъти, рейтинг: 4.63

Конкурс Пътепис, участвал в Конкурса "Лятно настроение"

Пътувахме от Кралство Мароко през Испания. Бяхме изтощени от безумната нощ в Сан Себастиян, от десетките горящи коли и барикади, от изживяното напрежение, от войната, която водеха баските. Рано сутринта полузаспали се устроихме на бивак по български на р.Адур, закусихме набързо и примрели за сън се опънахме върху постланите одеяла. Не бяха минали и 5 мин., когато огромна змия пропълзя до главата ми. И до тук с нашето спане. Потеглихме отново и по пътя видяхме много смачкани змии.
    Юлските жеги ни притискаха. Карахме полузаспали. Зад нас се движеше още една кола - приятели, с който пътувахме до Париж. Кога и как е станало - не помня, но заспали за секунда, измествайки се в насрещното платно, сме се разминали със смъртта. Може би светещите фарове на насрещния ТИР или мощните клаксони, или просто съдбата, накараха съпругът ми да завие рязко на дясно и да избегне челният удар. Разтреперени спряхме, слязохме и дълго не можахме да се съвземем, въпреки успокояването ни от приятелите. Беше 14ч. - най-тежкото време за уморени шофьори. Потеглихме отново напълно разсънени и се спряхме в първия крайпътен мотел, за да заспим в 16 ч. и се събудим на другия ден в 8 ч. сутринта, готови за щурм на гр. Бордо и замъците на Лоара.

Бордо - столицата на Гастония, е четвъртия по големина град във Франция, разположен на устието на р.Гарона, важен търговски и морски център. От 10 километровия кей излизат над 50 морски линии за целия свят. С широките си прави булеварди, елегантни къщи, паркове и обществени сгради, той има внушителен вид. Възхищавахме се от островърхата катедрала Сан Мишел, от кулата Берлот, от грандиозните мостове и фонтани, хармонизиращи с аристократичния вид на града. Трайни вкусови качества остави у нас гасконското вино "Бордо" - гордост за французите.
    С територия колкото пет Българии и население над 50 милиона души, предимно французи, Франция е разделена на 96 департамента и по обем на производство е четвъртата страна в света след САЩ, Япония и Германия. Около 4 милиона са работниците емигранти, главно араби и негри, но има и много сърби, поляци, а напоследък и българи.
    От Бордо потеглихме за Тур, пресичайки многократно най-дългата река във Франция - Лоара, за да разгледаме няколко от най-известните замъци, датиращи от епохата на Възраждането. Най-интерестните и най-гъсто разположените се извисяват близо до гр.Тур /виж картата/. Високите кули, грандиозни мостове и канали, запазената мебелировка и отношения, те връщат векове назад в историята. Най-известните замъци са Шамборд, Шенонсо,Кунтри, Блоа, Амбоаз, Азай, Мон Сен Мишел, Сули, Луде и др. Посетихме 5-6 замъка, в които открихме изложби на картини, изложения на стари конски коли, интересна мебелировка и какво ли не още. В замъка Блоа наблюдавах с бинокъл високите кули, а до мен група японци усилено коментираха нещо, чудейки се как да пренесат тези кули в Япония, за да си спестят времето за разглеждане. Силно впечатление ми направи спалнята на Катерина Медичи, починала в нея на 5.І.158 г., красивите фрески и мебелировка. В замъка Шенонсо "Замъка на дамите", построен през 16 век направо във водите на Шер, могат да се видят картини на Рубенс и Тинторето. Тук има много красива градина и парк, потънал в зеленина.

Шамборд - един от върховете на френската дворцова архитектура е строен близо 30 г. /1519-1547 г./ като лятна резиденция на Франсоа І, съперника на Версай, с проект на Леонардо да Винчи, изграден от над 440 стаи, 70 стълбища, 365 комина. А паркът е нещо уникално.
    По долината на р.Лоара има над 200 замъци по-големи и по-малки и интересни вили, които се отдават под наем. Малък замък можеш да наемеш за около 80 евро на вечер.

При гр.Орлеан напуснахме Лоара и се запътихме към Версайския дворец, върха на френската дворцова архитектура, запазил най-славните спомени от историята, построен от Краля-Слънце /Луи ХІV през 17 век/. В строителството му са участвали 36000 строители, 6000 коня и е бил строен близо 50 год. Този дворцови комплекс, в който са живели над 1000 царедворци, обслужвани от 4000 сервитьори, сега е превърнат в исторически музей. Входната му врата е украсена с лилиите на бурбоните и от него се влиза директно в "Двореца на министрите". Залите в приземния етаж са изпълнени с исторически картини. В централната част са празничните кралски стаи, следват зали със сбирки от антики и картини с митнически сюжети, много гоблени. В западната част на двореца се простира обширна градина, изпълнена с множество мраморни и бронзови скулптури, басейни, чудновати фонтани. Допълнен от няколко странични по-малки дворци, Версай и днес е едно от най-посещаваните места.

За да не влизаме в Париж, от Версай директно се отправихме към двореца Фонтенбло, речник по архитектура на много поколения и отстоящ само на 40 км. от Версай. Дворецът е рожба на две от страстите на кралете - лова и жените. Влизането в двореца се извършва през двора с белия кон, минава се през помещенията на Наполеон и се стига до спалнята на Мария-Антоанета. Тук е живяла и Мария Медичи, и императрица Евгения, а едно от помещенията е украсено с фреските "Животът на Александър Велики". Интерес представлява и овалният двор, и катедралата "Тринит", запълнена с италиански фрески още през 1540 г., и грандиозната резба, и картините, и балната зала, и множеството кралски кабинети, будоари и спални, богато украсени и гравирани. Смайваща е красотата на папския апартамент, галерията с чиниите, градинския парк, а малката спалня на Наполеон е подхождала за размерите му. В южната част се намират Двореца на фонтана, езерото с шараните, Английската градина, а в северната част е градината на Диана с колосалната и статуя в средата на фонтана.

Наистина във Фонтенбло всичко се е правело за удоволствие на кралете - и лова и жените.
    От Фонтенбло с още по-голямо въодушевление се устремихме към сърцето на Франция - Париж, градът на Волтер и Русо, на Балзак и на Юго, на Бизе и на Пастьор, Ролан и Барбюс... Париж ни очакваше.

Добави във Facebook

Някои от замъците на ЛоараНякои от замъците на ЛоараГрад БордоГрад Бордо
Замъка БлоаЗамъка БлоаЗамъка ШамбордЗамъка Шамборд
Три от най-известните замъка-Сули, Ро и АзайТри от най-известните замъка-Сули, Ро и АзайЗамъците Шенонсо и Мон Сен МишелЗамъците Шенонсо и Мон Сен Мишел
Версайския дворецВерсайския дворецФонтенблоФонтенбло
Красотите на замъка ФонтенблоКрасотите на замъка ФонтенблоВ една от залите на ФонтенблоВ една от залите на Фонтенбло