dolu
05_01
05_03
  Начало  |  Новини  |  Тур оферти  |  Самолетни билети  |  Каталог  |  Книга за гости  |  Реклама  |  За сайта
      Неделя, 22 Септември 2019 г.
Континенти
  Книжарница:10
  Потребители:3788
Анкета
Доволни ли сте от състоянието на плажовете у нас?

По-скоро да

Пътепис
Карта   Южна Америка
  Пътеписи | Статии | Оферти | Форум | E-магазин

На лов за приключения в Аржентина
  Публикуван от ludmil_74 на 12 Ноември 2009 г.
  Този пътепис е прочетен 4826 пъти, рейтинг: 2.27

Конкурс Пътепис, участвал в Конкурса "Екзотично пътешествие"

Преди да завърши престоят ми в САЩ и по-точно в Чикаго, където бях на студентска бригада и работих, като продавач на билети в детски увеселителен лунапарк, се запознах с едно българско момче на име Хари, с който станахме неразделни приятели. На тръгване подхвърлих на Хари идеята да си направим една почивка след дългата работа, в града на приключенията и страстта Аржентина.
    Той без да му мисли много веднага се съгласи с мен и започнахме да си събираме багажа, като оглеждахме внимателно да не си забравим нещо. Взехме си довиждане с американските си работодатели, разходихме се за последно из улиците на Чикаго, купихме подаръци за семейството и приятели в България и отпътувахме за земята на среброто Аржентина.

С територия от 2,8 млн. кв. км и 40 млн. души Аржентина е сред най-рядко населените страни в света. Граничи на север с Парагвай, на североизток с Бразилия и Уругвай, на запад с Чили, а на изток - с Атлантическия океан. Тя е втората по големина страна в Южна Америка (след Бразилия) и първа след испаноезичните. Името Аржентина е използвано от испанските конкистадори за пръв път през 1612г. в книгата “История за откриването, населяването и завземането на Рио де ла Плата” на Руис Диас де Гусман. Щом пристигнахме в Буенос Айрес с куфари в ръка направихме обиколка по магазините и посетихме латиноамериканския барио квартал, населен с испаноговорящи. Моят другар знаеше по някоя и друга дума на испански и започна разговор с един от минувачите по улицата, който ни упъти към най-близкия хотел. Нямаше и 200 м, когато съзряхме хотел Abasto Plata разположен в централната зона, наречена El Centro. Стаята ни имаше страхотна гледка към центъра на града и беше богато декорирана със сцени от аржентинско танго. Впоследствие разбрахме, че за гостите на шикозния хотела първокласни танцьори предлагат безплатни уроци на танго в отделна зала, намираща се в самия хотела. На обяд си хапнахме чудесни ястия от аржентинската кухня в ресторант Maximum. Менюто ни включваше огромен сочен бифтек поднесен с чаша вино и топла гарнитура, и всичко това само за 6-7 $ на човек. А на долният етаж от ресторанта се намираше невероятно красива галерия пълна с картини на известни художници от цял свят. Излязохме от галерията и продължихме надолу по булевард “ 9 юли ”, който е сред най-големите в света и има 18 платна. Имахме възможността да посетим и то безплатно Museo de Ciencias Naturales Bernardio Rivadavia, в превод музей на естествените науки, има изключителна колекция от кости на динозаври, вкаменелости и други археологически реликви.

Тангото и футболът са двете най-големи страсти на аржентинците. Казват, че мъжът може многократно да смени съпругата си, но футболния си клуб – никога! Забелязахме, че мъжете по улиците често подвикват на преминаващите покрай тях момичета “ Ола, гуапа ! ” ( Здрасти, красавице) и, естествено никоя от тях не се сърди. В Аржентина все още помнят Стоичков, и като чуят за него, възкликват: “ О, Стоичков, амиго де Марадона! ”

Красота и разнообразие са двете основни характеристики на космополитната столица на Аржентина. В града, понякога наричан “ Париж на Южна Америка ”, е отбелязан рекорд по концентрация на футболни клубове, което го прави подходящ за любителките на спортисти. След музея се качихме на едно такси, което обеща да ни откара до стадион La Bombanera. Щом слязохме от колата видяхме хиляди крещящи футболни фенове, от които ни заболя главата и решихме да отидем на бейзболен мач, за който разбрахме случайно от един афиш, закачен на автобусната спирка.

От шофьорът на автобуса научихме, че игрището по бейзбол се намира на около 65 км от града и че днес щяли да играят местният отбор Panamericano Buenos Aires и отбора на Chicago Bulls. Когато пристигнахме на стадиона, на игрището вече се бяха подредили двата отбора с по 9 души и очакваха сигнала за старат. Двата тима могат да се определят най-общо като отбор в нападение и отбор в защита – ролите се сменят последователно. Реферът подаде сигнала и започна много успорвана игра, която завърши с победа за Panamericano Buenos Aires.

Сега ще ви опиша на кратко схемата на играта. По читирите ъгъла на инфилда са разпределени съответно три бази и един хоумплейт. До него се настанява батърът (човекът с бухалката, тоест батата), а зад него е кетчърът (онзи с голямата кожена ръкавица, който хваща топката, ако батърът не успее да отрази удара). Центърът на инфилда е за питчъра (играчът, който хвърля топката) – нещо като главен герой и диригент на мача, който до голяма степен може да преодпредели развоя му. На първа, втора и трета база се разполагат съответно първи, втори и трети бейзмен.

В аутфилда също има трима защитници – десен и ляв аутфилдър и център – филд. Някъде между втора и трета база стои т.нар. шортстоп. Функциите му определено са отговорни – първо, защото повечето хубави удари минават през полето на шортстопа и, втора, защото именно той покрива постовете на играчите, докато те гонят някоя топка. От всички гореизброени постове батърът (и евентуално съотборниците му, спечелили база ) е единственият играч в атака – останалата част от съотборниците му седят на пейка отстрани на полето и търпеливо изчакват реда си за батиране. Деветимата в защита пък са обединени от обща цел – да осуетят отбелязването на точка от противниковия тим. Задачата на нападението е да се пробягат всички бази, като се направи пълен кръг с крайна дестинация хоумплейтът. Отборът в защита от своя страна се старае да “ изгори ” (да направи аут) трима от съперниците си. За целта питчърът влага цялото си усилие в това хвърлената от него топка да не бъде уцелена от батъра и да попадне директно в ръцете на кетчъра. Естествено, питчъра не може да си позволи неограничени своеволия при мятането и затова топките се делят на правилни (страйк) и неправилни (боул). Ако питчърът хвърли четири боула преди три страйка, противниковият тим печели първа база без удар – “безплатно”. Всяко едно замахване от страна на батъра обаче се брои за страйк. При трети страйк, без да уцели топката с батата си, той “изгаря” - тоест отива на пейката и се нарежда на опашка за повторно явяване на терена. Трима “изгорени” играчи означават размяна на местата на отбора в нападение и този в защита, своеобразният цикъл от последователна “дефанзивна атака”, се нарича ининг. Девет ининга правят един мач, затова и резултатът при служебна победа е 9:0.

След като завърши бейзболната среща, на игрището излязоха да тренират малки деца, едно от нещата, които няма да забравя, е как треньорите им ги връзват с въжета за оградата на игрището и ги целят с топки. Идеята е децата да преодолеят страха при евентуален удар от топката.

На връщане с Хари се прибрахме пеша в хотел Abasto Plata и венага си легнахме, защото на следващият ден ни очакваше дълга и интересна програма. Рано сутринта заедно с група туристи, предвождани от местен екскурзовод посетихме Аржентинският национален парк “ Лос Гласиарес” (Ледниците), който ни предложи едни от най-приказните гледки в света – могъщи набъбващи ледници и наземен скален релеф от склупторно моделирани планински върхове. Аз и моят приятел Хали бяхме много щастливи, когато попаднахме в този район.

Каква невероятна красота, какво безбрежно творчество на всевишния, когато е създал тези бяло-зелени картини от сняг, гори и ледени масиви.

От думите на гида разбрахме, че на юг страната е доминирана от безплодна пустинна степ, наречена Патагония. Територията й включително чилийската част, е почти колкото Западна Европа, но в нея живеят около милион и половина души.

Патагония представлява жълта безконечност от остри треви, магарешки тръни и постоянно духащ всепроникващ западен вятър. Заради вятъра прозорците на къщите в патагонските селца са постоянно запечатани с ламарини. Аржентинците се гордеят, че град Ушуая разположен на брега на канала Бийгъл в Огнена земя е най-южният в света. Архипелагът Огнена Земя, отделен от континента чрез Магелановия проток, е последната постоянно обитаема територия преди ледения безкрай на Антрактида. В малкото градче Ушуая, къщички и кокетни хотелчета са накацали по стръмния бряг, отзад се виждат Андите със снежните си сомбрера, а в ледената вода на канала гордо плуват черно шиести лебеди и стоят с удоволствие пред обективите на туристите. И все пак тук хората са приятелски настроени може би осъзнавайки, че са сами на края на света, те непрекъснато си помагат, общуват и се майтапят. Имахме удоволствието да прекараме деня си в Национален парк Тиера дел Фусто ( Огнена Земя ), където два часа се разхождахме из горите на парка, край езера и ручеи, стада от диви пуйки и едри, любопитни зайци. След това се повозихме с “ влака на края на света ”. Релсовият път е строен на времето от затворници, поради което и до днес го наричат “ затворническия влак”. Всички наоколо: машинист, кондуктор, персоналът на магазините и ресторанта, са облечени с раирани костюми. Гледам с широко отворени очи и си мисля, че паркът “Тиера дел Фуего” много прилича на Витоша и Рила, само дето е може би по-чист и уреден. Скоро слязохме от влака, качихме се на един катамаран и отплувахме надолу по течението на Бийгъл, за да видим множество пингвини и морски лъвове(тюлени), в разгара на любовния им период, и черни облаци от хиляди албатроси, които гнездят по околните скали. Всички забелязахме как един 400 килограмов мъжкар, неуморно ухажваше една 200 килограмова хубавица, а пък другите търпеливо очакваха своя ред. По пътя спряхме за малко в едно ресторанче на фасадата на което беше изобразено на керамична украса как мъж и жена танцуват страстно и лудо аржентинско танго. Там с моят приятел изпихме по едно уиски, за да се стоплим, след което продължихме с катамарана до глетчера Перито Морено, за да видим умиращия ледник. Този красив гигант на майката природа е дълъг 14 км, а широчината му е 2 км. Но под напора на глобалното затопляне и този ледник, както и десетки други, бавно се топи като нашата младост. Милионите тонове лед се цепят, после падат със страхотен грохот във водата на канала, свързан с езерото Аржентино.

Големите айсберги се превръщат в ледени скали, те стават постепенно на вода, нейното ниво в океана и моретата се повдига и наводненията започват.

С това и бедите. Всички глетчери на Патагония се топят все по-бързо всяка година. Идеалисти по душа, местните хора, за разлика от европйците и американците, са убедени, че не глобалната икономика, а равенството между хората ще спаси света.

От посещението ни в Аржентина разбрахме, че Буенос Айрес е най-европейският по дух и архитектура град в Южна Америка. Идеята за социална справедливост, изповядвана от Маркс през Троцки до Че Гевара, не е мъртва в Аржентина.

Трябва само да зърнете този град, за да го заобичате за цял живот.

Аржентина се превърна в магнит, който ни оставя в прегръдките си завинаги.