dolu
05_01
05_03
  Начало  |  Новини  |  Тур оферти  |  Самолетни билети  |  Каталог  |  Книга за гости  |  Реклама  |  За сайта
      Понеделник, 25 Май 2020 г.
Континенти
Южна Америка
Държави
Анкета
Доволни ли сте от състоянието на плажовете у нас?

По-скоро да

Почивен туризъм
  Пътеписи | Статии | Оферти | Форум | E-магазин

На 3-ти март в Средни Родопи
  Публикуван от svetlina на 03 Май 2009 г.
  Този пътепис е прочетен 2649 пъти, рейтинг: 4.11

Дните се стопиха неусетно и нямахме много възможности за избор в навечерието на празника-3-ти март. Този път заложихме на едно от нашите "проверени" места - Момчиловци.
    Идеята да се потопим отново в тази родопска магия ни грабна и решихме да поемем към Средни Родопи. Селцето се намира на няколко километра от Смолян и до 1912 година е било в границите на Турската империя. Днес разполага със ски писта, музей, в който се съхраняват археологически находки, които доказват, че е имало тракийски заселници преди много векове, но най-голямото му предимство са хората-сърдечни и добронамерени. Опитахме се да резервираме места в хотел "Шипка", където бяхме отсядали и преди, но бяхме закъснели. Собствениците ни предложиха едно съвсем ново хотелче, дори не му бяха сложили име, съвсем празно за момента и имаше възможност да приюти цялата ни компания от 18 човека. На 2-ри март потеглихме. Пред погледа ни се нижат познати картини-на отдръпналата водите си Чая, на струпаните от търговците край пътя буркани мед, чувалчета с картофи и керамични съдове, които са наредени толкова близко до шосето, че ако леко поднесе някоя кола би се озовала сред стоката. Винаги е било добра поличба да се отбием в Бачковския манастир. Опожаряван, разрушаван, поругаван, а днес, готов да приеме нас, човеците, в лоното си и готов чрез вярата да ни помогне да намерим себе си. Манастирът е основан в далечната 1083 година. Патриарх Евтимий се е уповавал на вярата си именно в Бачково. Освен на поклонение, мнозина идват тук да си направят пикник. Имаше утъпкан път, който водеше към хълма, до параклис, в който чудотворната икона на Богородица е била пазена в трудни за манастира времена. Тук останахме не повече от час, смесени с непрекъснатия поток от хора. Трябваше да продължим към нашата цел. Направихме почивка в Нареченските бани. Тук нещата изглеждат същите, както по времето на тоталитаризма. Старите почивни станции се нуждаеха от ремонт, но нищо не е пипнато от десетилетия. Виждаше се, че има почиващи, дано условията при които почиват да са добри. После се отправяме в посока Рожен. Пътят не е съвсем чист и решихме да не се отбиваме до Момчиловата крепост, макар че на всеки завой табели ни напомняха да я посетим. Привечер сме в Момчиловци. Докато е още светло, искахме да разгледаме има ли някаква промяна в сравнение с миналия път. Хората ни поздравяваха на всяка крачка. Тук почти всяка къща е построена на ръба на отвесни скали и ако от пътя си мислиш, че виждаш първия етаж, заобикаляйки я, ще останеш учуден, че отдолу има още два ката. Разбрахме, че при благоприятно време могат да се посетят и параклиси в околността, но ни вдъхваше несигурност да замръкнем през зимата в непозната местност. Изкачихме се на високата част на селото. Разминаваме се и с други, току-що пристигнали туристи, избрали Момчиловци като дестинация за деня на най-българския от всички празници. Вечерта предпочетохме една механа с жива родопска музика. Родопчани имат широки души и знаят как да се веселят и как да посрещат гостите си. На сутринта се приготвихме отново за път. Искахме да посетим новата църква "Висарион Смоленски" в Смолян. Намира се в близост до Планетариума. Изглежда изключително внушителна и се надявам родолюбиви хора да дарят още икони на храма, тъй като ми се стори, че има нужда от още реликви. Все пак е съвсем нова. На центъра се приготвяха тържествено да отбележат празника. Обядвахме набързо в едно приветливо заведение - "Венус" и отново на път. Минахме през Пампорово. Толкова много хотели. Как ли ще се напълнят с туристи. Особено странен ни се стори факта, че на мястото на една от пистите, на която преди се обучаваха деца, са поникнали като гъби един до друг - хотел до хотел. Минахме през много селца, но най-очарователно си оставаше Широка лъка. За разлика от друг път, променихме маршрута и вместо да поемем по обратния път, тръгнахме за язовир "Въча". Много се говори напоследък за стените, които се изграждат и се подготвя отприщването на тонове вода. Ще бъде живописна гледката, пътят ще минава около коритото на водния басейн. Пътят е доста тесен и криволичи. Доста е страшничко, защото отдолу е пропаст. Нагледахме се на много причудливи образувания, но нямаше как да спрем, за да ги снимаме. Като наближихме Кричим на две места имаше крайпътни заведения, откъдето можеше да се снима. За жалост избрахме по-неподходящото. Гледката към язовира беше вълшебна. Отсрещният бряг беше мистично забулен в мъгла. Интересни къщички се виждаха в язовира, но ние спряхме от страната, където преобладаваха по-неугледните. Едно куче се припичаше на слънце, пред една от тях. Избуялата трева им придаваше още по-занемарен вид. Казаха ни, че през лятото около водите на язовира е разкошно , тъй като всичко е зелено и кипи живот. Ще се върнем да видим това вълшебно място и през лятото, а сега -обратно към града.