dolu
05_01
05_03
  Начало  |  Новини  |  Тур оферти  |  Самолетни билети  |  Каталог  |  Книга за гости  |  Реклама  |  За сайта
      Неделя, 20 Октомври 2019 г.
06
Континенти
Европа
Австралия и Океания
Азия
Антарктида
Африка
Северна Америка
Южна Америка
Държави
В сайта
  Форум:422
  Статии:519
  Оферти:90
  Новини:836
  Снимки:2038
  Каталог:231
  Пътеписи:949
  Конкурси:6
  Книжарница:10
  Потребители:3788
Анкета
Доволни ли сте от състоянието на плажовете у нас?

По-скоро да
По-скоро не
Не мога да преценя
   

Виж резултатите
Онлайн околосветско пътешествие
Online книжарница
RSS Feeds
RSS Feeds
  Новини
  Оферти

Пътепис
  Ловен туризъм
  Пътеписи | Статии | Оферти | Форум | E-магазин

  Беркути в Тян Шан
  Публикуван от admin на 10 Март 2008 г.
  Този пътепис е прочетен 4713 пъти, рейтинг: 5.42

  

    С Муккан, както винаги забързан, се отправихме към аула на беркутчията, който би трябвало да ни очаква. В съзнанието ми ехтеше тътена на шаманския тъпан, изпод ударите на който в небесата витаеше тъмната сянка на свещената птица бидаюк. В митологичния свят на киргизите ваят легендарните си спирали няколко неприкосновени, чудодейни хищни птици.
   
    Образът им е неразривно свързан с названието на орлите. Алп Кара Куш е онзи могъщ орел, завладял киргизкия епос, който носи светкавиците и гърма, предвожда бурите, властва сред вселенските пътища и над човешката воля. Другото му име е Кумай, или Хумай, която никога не се спуска на земята. Тя лети високо над облаците и когато сянката й докосне човек, той бива ощастливен за цял живот. Твърде сродно е това име до божествената представа на древните българи за богинята майка Умай. В европейските митологии съответствието й вероятно е вечно възкръсващият от пепелищата Феникс. Персийците имат Симург, която при уйгурите, съседи на киргизите, звучи като Симруке. Древната идея за родството на шамана с орела в ролята на неговия небесен баща е наследствено утвърдена в уважението към хищните птици. Пера от орел, бухал и кукувица, нокти, крила и цяла глава на орел пробуждат екстатичната убеденост за връзката с духа на върховната сила. Нещо повече. Погребването на шаманите чрез закачването им на високо дърво напълно съвпада с последното убежище и на починалата ловна птица. С всички възможни почести стопанинът й я окачва на високо дърво, рязко отличаващо се от останалите наоколо, за да обозначи по този начин входа към другите светове.
   
    Вече не ми изглеждаше странна привичката на птиците да кацат по такива самотни, изсъхнали и чудати дървета. Не беше толкова далеч от подобно обяснение и стремежът на мечките да оставят своите маркировъчни знаци пак по интересни, самотно израстнали и чудати стволове. Понякога човек трябва да напусне света на чисто биологичните познания и да потърси друго, макар и обвито в мъглявината на митологизма обяснение на събитията в природата. Едва тогава, прекрачил прага на ирационалното мислене, той може да прозре причините за това, което наблюдава, и това, което става със самия него. Това познание е било владение на древните ни деди. Днес то е надменно отхвърлено от технократите в науката. За жалост подобен подход напълно затваря сетивата и представите ни за красивата необятност на духовните простори.
   
    Аулът, или по-точно останките от бивша колхозна ферма, приютила фамилията беркутчии, бе разположен на брега на голяма планинска река. Бързите талази на ледените води се пенеха във валчестите камъни, дотъркаляни от околните планини. Снежните им куполи рамкираха обширна котловина, разполовена от реката. Около полуразрушените постройки лениво обикаляха група кучета. Орелът стоеше настрани от сградите в сянката на хилави крайречни върби. Беше привързан с усукани кожени ремъци за своето кацало, дебело коренище - наречено туур, и безстрастно ни разглеждаше. Възрастният стопанин на беркута отсъстваше. За щастие неговите двама сина ни посрещнаха учтиво и веднага предложиха айран, кумис и къшеи препечена питка с извара. Благодарихме им, но любопитството ни към орела бе толкова силно, че отклонихме всякакви покани за гостуване. Едното от момчетата започна да се подготвя за лова. Оседла кон, навлече овехтелия си чепкен и киргизкия калпак. Оказа се, че орелът е млад и все още в процес на обучение. Това означаваше, че няма да можем реално да ловуваме с него и трябваше да се задоволим с тренировъчното му пускане. За целта момчетата привързаха на дълго въже лисича кожа и единият от тях я повлече по откритата степ. Другият се изкачи на съседния хребет с орела на ръка. Тежката птица бе кацнала върху ръката му, която се опираше на дървен четал - балдак, подпрян за упор в седлото на коня. На главата на птицата бе нахлупена грубо ушита кожена шапчица - кок мончок - обшита с мъниста против уроки. Наоколо подтичваха две великолепни тайзи - огненочервена и смолисточерна. Явно западналото стопанство на фамилията не бе ликвидирало съвсем традиционно доброто отношение към тези представители на ловното увлечение. А дали само ловът крепеше традицията в отглеждане на хищни птици, коне, кучета? Дали това не бе дългът към отците и техните повели за неразривна връзка със законите на природата и нейните чеда? Въпреки усилията, които полагаха, в младежите вече прозираше някакво отегчение от задълженията им. По всяка вероятност, принудени от скотовъдния бит и волята на своя баща, те живееха тук пряко желанията си. Със сигурност при първа възможност биха напуснали родния аул на път за пъстрия свят на градовете и примамливите им реклами. Промените и тук с бързи темпове рушаха традиции, култове и порядки, родовата памет и уважението към старите послания. Това бяха последните издънки на някога велико тайнство, тачено като познание и уважавано като знак за духовно родство с мощта на природата. Знатните санчи, т.е. познавачите на орловите навици и най-добри ловци с беркути в миналото, се зачитали като шамани. Хората вярвали, че те придобивали дара си от висшите сили. Тези високоуважавани воини и ловци можели да гадаят за качествата на птиците дори когато те летят високо в небесата. Не само ловните достойнства на орела, но и тайнствени обстоятелства, свързани с неговото улавяне, бъдеще и дори кончина били в гадателската власт на ловеца-санчи. Безкористната помощ към неволите на съплеменниците с присъствието на личния им орел при прогонване на зли духове и болести било техен морален дълг. Вярата в предсказани от тях събития и съдби била непоколебима, тъй като орелът предразполагал към беркутчията самия бог - Кудай.
   
    Ездачът пусна няколко пъти орела върху влаченото лисичо чучело. Още при първата атака птицата сграби с могъщите си нокти кожата. Широко разперените криле и здраво опряната на земята опашка задържаха поставената цел. Братята трябваше да положат много усилия и умение, за да отделят беркута от кожата. С дълги увещания и ловки действия накрая те я отскубнаха и нахлузиха на главата на орела неговия кок мончок. Следващите няколко пускания бяха неуспешни. Орелът отлиташе встрани от целта и кацаше далеч по хълмовете, подреждаше перата си и стоеше безучастен към нашите вълнения. Конникът препускаше към него, донасяше го, но сцената се повтаряше отново. Накрая киргизите ни обясниха неговото поведение. "Орелът разбира, че това е кожа от лисица. Той се обиди за това, че го лъжем. Няма да иска да работи повече." И наистина, като че ли в осанката на птицата, в пренебрежителния й полет настрани, кацането на самотен камък или хълм прозираше обида. Истинският беркут жадува за истинска битка. В тази битка птицата влага всичко от себе си. За нея това не е развлечение и често срещата и със сериозен противник превръща лова в решаващо сражение. Днес ние правихме жалки опити да изкушим орела с проскубаната лисича кожа. Напразно.
   
    Спомних си притчата за прочутия санчи Оболбек от киргизкото племе бугу и неговия верен беркут. Орелът на Оболбек не ловувал охотно, гледал на господаря си с тежък, загадъчен поглед, понякога напълно отказвал да лети. Веднъж в планината една гадателка подсказала на ловеца, че трябва да се облече красиво, да оседлае коня си с най-добрата амуниция, да препаше новите си оръжия. В противен случай орелът никога нямало да го уважава. Само такова разбиране за лова можеше да го съхрани като достойно и уважавано занимание. Да го възстанови в статута му на свещенодействие с възпитателен ефект и да възроди почитта към ловния помощник и самия дивеч. Забравата на тези ценности за жалост преобрази дълбокия му смисъл в увеселителен разстрел за извратени първенюта. Удобната екипировка, съвременните оръжия и транспорт го превърнаха в ненаказуемо жестоко развлечение. Невежи законодатели побързаха да го бронират в лицемерни юридически постулати, чужди на суровата му величавост и възпитателно значение. От времената на Хубилай хан и неговия хроникьор Марко Поло ни делят векове, но думите му издават уважението към истинското ловно кавалерство: "Орлите, научени да ловят вълци, антилопи, елени, при него са много и ловят всякакви зверове. Тези орли, които ловят вълците, са големи и силни. Няма толкова голям вълк, който да не бъде хванат от такъв орел." В ловния спектър на добре обучения беркут действително влизат антилопите, козирогът и архарът, сърната и еленът, дивата коза и куланът, степният кон и дори млада мечка, камила или глиган. Впил огромните си нокти в главата и плещите на жертвата, орелът я зашематява с удари на крилата, докато дойдат тайзите и ездачът, който доубива дивеча. Описани са случаи, когато при неудачна атака орелът се завръща и напада самия ловец, особено ако той е с шапка с козина и не може да контролира добре птицата си. Понякога, впил нокти в бягащата жертва, орелът прави опити да я спре, като се хваща за клони и храсти със свободния си крак. Така беркутът, разкъсан от устрема на животното, намирал своята смърт...
   
    С интерес разговаряхме с един местен ловец, който бе дошъл да помага на двамата братя в демонстрациите с орела, и ето какво ни каза той: "Да се стреля в орел у нас се счита за най-големия грях. Все едно да убиеш човек. Орелът е приятел на човека. Убит орел в близост до аула е оскърбление за всички жители. Гнездата на хищните птици също се пазят. Този, който пръв открие гнездо, става негов притежател и предава по наследство правата си. Поставил веднаж знака си край него - куршум, стрела, конски косми, кожена връв или друг белег - той го бележи като негово или на неговия род. Местата на прелетите, където се поставят мрежи за улов на хищни птици, също имат свой собственик и се пазят от рода. Работата с орли е мъжко занимание. То е опасно и до него могат да се допуснат младежи, но едва като станат 18-20-годишни им се разрешава да обучават и ловуват с беркут. Жена не може да се докосва до птицата, даже не бива да мие косата си пред орела или да хвърля косми в огъня."
   
    Душата на стопанина е свързана с душата на неговата птица. Изгуби ли орела си, той загубва и своята душа, става болнав, подтиснат, неуравновесен. Така прочутият Тамерлан в борбата за надмощие над съперника си Тохтамъш, внедрил сред неговите соколари свой човек. Той успял да открадне яйца от свещените бели соколи на хана и ги предал на Тамерлан. В следващата битка Тохтамъш, чиято душевна сила била накърнена, претърпял съкрушителен разгром и сам паднал убит в боя. Ан жолу ичке (пътят на ловеца е тънък) - казват киргизите. Не спазваш ли морала и правилата, наследени от дедите, не чакай удача, и дори нещастие може да те сполети. Ето защо поличбите преди лова, които трябва да се спазват, са много и от най-различен характер: не разговаряй за предстоящия лов; изкъпи се, облечи се чисто и красиво; не се връщай, щом веднаж си тръгнал; не ругай и не хвали своя орел, оръжието и дивеча, който си уловил; не се приближавай до жена преди лова; носи си храна и бъди сит по време на лов; не назовавай дивеча с имената му; не убивай змия, която е пресекла пътя ти; премине ли заек, лисица или излети яребица и срещнеш жена с празни ведра и торба - връщай се, и др. При първия улов на младия беркутчия се коли жертвено животно за угощение. Неговият наставник, старият ловец, леко прехапва със зъби палеца на дясната му ръка и го смазва с мас и кръв от жертвата. От древни времена този палец се считал за най-важния пръст при ловците и войните, защото с него придържат стрелата към изопнатата тетива на лъка. Прочути беркутчии били ловците от племената бугу, солто и кутчу. В онези времена това полурелигиозно занимание се предавало в рода от баща на син и внуци. Всички тънкости на занаята, ритуали и действия се усвоявали през целия живот. Ето защо в апогея на своята възраст и опит такива беркутчии получавали уважението и дори митичното преклонение на съплеменниците си. Орелът в киргизките наречия има над 65 названия, породени от неговите качества, характер, особености, оперение, цвят, размер, големина и оцветяване на ноктите, клюна, блясъка в очите и т.н.
   
    Напуснахме аула с чувството на някакво неудовлетворение. Гротескната разлика между величави в миналото понятия и занимания и стремежът към новата цивилизация лъхаше отвсякъде. Сякаш орелът най-добре предусещаше нерадостния край на този развой. Но той стоеше там, мълчалив и неумолим във волята си да отстоява своя образ и чест. Символ на свободния дух и стремежа за оцеляване, подвластник на вселенския ред и праволинейност, той не просеше милост. Неговият волен дух се рееше твърде високо над земното ни човешко ежедневие. Той царствено ни учеше на уважение и преклонение пред природния храм, в който всички бяхме равни чеда на една и съща майка. В безмълвните му послания търсех знак за пътеката и на моя живот. Днес напущахме страната на Сияйната планина, утре тя щеше да се вие в нови светове и житейски неволи. В този път всяка среща и събитие бяха мои учители. Благодарях на съдбата, на хората и дивите твари, на тревите и вятъра, снежните гугли и звездите на великата страна на Манас, до които се докоснах в своя път.
   
    Автор: Райчо Гънчев
    сп. Усури

Снимка 1Снимка 2
Снимка 3Снимка 4

Дайте Вашата оценка за този пътепис


Коментари
  Все още няма добавени коментари!
  Всички полета са задължителни!
  Направете своят коментар:    
   Подател:*
 Код за оторизация:
*
Код за оторизация



Изпрати на приятел  Разпечатай   



[Назад] [Начало] [Горе]

Цитирането на материали от ОколоСвета.com е свободно
и става след посочване на източника им!


Раздели
Планински туризъм
Международни екскурзии
Екскурзии в България
Морски туризъм
Селски туризъм
Хоби туризъм
Археологически туризъм
Уикенд

Пешеходен туризъм
Ученически / Ваканционен
Почивен туризъм
Оздравителен / балнеоложки
Екстремен туризъм
Екотуризъм
Ботанически туризъм
Фото туризъм

Ловен туризъм
Винарен туризъм
Културен / фолклорен
Обучение
Недвижими имоти
Празнични пътувания
Конгресен туризъм
Пещерен туризъм


Изгодни резервации на самолетни билети
Избрахме за вас...
Фотогалерия
Нашето предложение...

www.OkoloSveta.com - Пътепис | | Ловен туризъм | Беркути в Тян Шан
  Приятели: Idi.bg | Хотели | Bultourism.com | ЗаХотелите | Силистра Online | Казанлък.com | Online Калкулатори | Списание за туризъм | MyHoliday.bg | Сандански.org | БГсервизи.info
Спаси, дари на... Гласувайте за този сайт в БГ чарт Оказион за бебешки и детски стоки All Traveling Sites
 "3 мекс" EООД, 2007 - 2019. Всички права запазени!
e-mail: info@okolosveta.com