dolu
05_01
05_03
  Начало  |  Новини  |  Тур оферти  |  Самолетни билети  |  Каталог  |  Книга за гости  |  Реклама  |  За сайта
      Четвъртък, 21 Юни 2018 г.
Континенти
  Книжарница:10
  Потребители:3766
Анкета
Доволни ли сте от състоянието на плажовете у нас?

По-скоро да

Флаг   Дания
   Пътеписи | Статии | Оферти | Форум | Галерия  | E-магазин

Дания - скандинавската магия
  Публикуван от irina_irka на 29 Юни 2008 г.
  Този пътепис е прочетен 6945 пъти, рейтинг: 3.94

Конкурс Пътепис, участвал в Конкурса "Лятно настроение"

Сигурна съм, че всеки свързва Дания първо с Малката русалка, Храбрият оловен войник, Палечка, Малката кибритопродавачка и всички други незабравими приказки на Ханс Кристиян Андерсен. С удоволствие ще Ви разкажа нещо повече за тази красива страна, в която аз наистина се почувствах като в приказка.
    Когато моята добра приятелка, Лариса ме покани на гости в Дания, където е омъжена, приех предложението със смесени чувства. Разбира се, много исках да разгледам тази толкова непозната за мен страна, но пътуването е малко сложно, защото няма директен полет. Оказа се, че въобще не е трябвало да се притеснявам. Във Виена до мен седна невероятно привлекателен мъж, с когото говорихме на английско-немски и дори съжалих, че полетът не продължи още мъничко. Бях готова и до Австралия да летя в такава компания. Простете ми, малко се отплеснах. В крайна сметка в разгара на лятото се озовах в Копенхаген. Първата ми мисъл беше “Отървах се от жегите в България.” Ще пропусна приятното клюкарстване с приятелката ми, но пък ще споделя всички любопитни неща, които научих от нея за този красив град. Името му означава “търговско пристанище” и е основан през 1000 г. реклама от баща и син като рибарско селище.

Днес Копенхаген е един от най-добрите градове за живеене според много световни класации, независимо от високия стандарт на живот. Копенхаген е столица на Дания от 600 години. Това е привлекателен и огромен град, модерен метрополис, който обаче все още запазва своя чар. Църковните камбанарии подсилват пейзажа и само няколко модни хотела развалят гледката. Копенхаген е град, който блести със своето съвременно въздействие, но все едно ви връща стотици години назад.

Започнах посещението си в датската столица Копенхаген с питие в Peder Oxe и Hviids Vinstue. Първото заведение е оживен бар, популярен с млади датчани, пиещи екзотични коктейли. Второто заведение е бивша винарска изба от ХVІІ век, която предлага по-тиха, по-спокойна атмосфера. Бившият европейски шампион по бокс Jorgen "Gamle" Hansen работи тук като барман. Може би най-голямата атракция в Копенхаген е известният увеселителен парк Тиволи (отварен от април до септември и около Коледа), построен по времето на крал Кристиан VIII, който го е поръчал с идеята, че когато хората се забавляват, не мислят за политика. Въпреки че, част от постройките са били опожарени от симпатизанти на Нази през 1943, са останали оригинални сгради. Ориенталскоят им стил (имат дори Тадж Махал), са карали хората да ахкат от удивление.

Една от тях е невероятният театър в китайския стил, чиято завеса е всъщност изкуствена опашка на фазан. В парка има всякакви атракциони, характерни за един увеселителен парк – цветни градини, оркестри, люлки и влакче на ужасите. Тук се намира и най-високата въртележка в света – цели 80м. Вечер паркът представлява невероятна гледка с много светлини, а понякога и фойерверки. Твърди се, че Тиволи е вдъхновил Уолт Дисни да построи известния си парк след време. След като напуснахме парка от северния вход минахме през Rahuspladsen, голям площад, над който се извисява масивната сграда на Общината.

Наследващият ден щяхме да се помотаем в този район, но засега решихме да пазаруваме по старата и оживена пешеходна улица „Stroget" и да се разходим в бутиците или базарите, предлагащи всичко - от вино до модни дрехи, както и лъскаво дизайнерско датско обзавеждане и аксесоари за дома. Тук присъстват бутици на всички елитни марки, за които можете да се сетите, но ако имате по-скромен бюджет, продължете надолу, където са големите магазини, предлагащи качествени стоки на разумни цени.

На надписите в един от магазините ми привлече погледа slutspurt! Едва по-късно разбрах, че на датски това означава, разпродажба. Когато свършихме с пазаруването, минахме през градината на парламента до старата библиотека, която сега е била допълнена със модерни стъкла и е наречена Черния диамант. Не пропуснахме и близката сграда на старата фондова борса, декорирана с красив шпиц, замислен да прилича на усукващи се нокти на дракон.

Предприемаме обиколка с лодка на каналите около стария град. Обиколката започва от Nyhavn, туристическо, но очарователно малко пристанище, направено от крал Кристиан V, за да създаде неговия новоизграден площад Kongens Nytorv като връзка към морето. Сгради от ХVІІ век очертават павираните улици, докато корабите си почиват на кея. Авторът на приказки Ханс Кристиан Андерсен е живял някога на номер 67.

Тук има многобройни барове, кафенета , ресторанти и тълпи от туристи. Пъстроцветните сгради правят Nyhavn едно от най-популярните места в града и едно от най-често сниманите.

Отидохме на традиционен датски обяд в ресторант Sankt Annae. Отворен през 1897 г., ресторантът има аура на старо благородство, елегантност и дискретно обаяние, но цените са разумни. Всички ястия са сервирани в ръчно украсени датски кралски порцеланови чинии. Относно някакви типични ястия, струва ми се, че датчани нямат много такива. Най-известното е “смьоребрьод” – сандвич от ръжен хляб, салам, пържен лук и сос “Ремулад”. Среща се и в други разновидности – може да е и с пастет, говеждо и др. Повече ми харесаха Датските сладкиши – колкото вкусни, толкова и калорични. Що се отнася до загряващо място преди дискотека, много подходящо е “Барбарела” – приятен интериор, свещи, удобни фотьойли и коктейли с ром.

Рано на другата сутрин посетихме Кръглата кула (Round Tower), сграда от XVII век, която била построена за целите на астрономията. Тук все още се намира най-старата действаща обсерватория в Европа, в която цар Петър Велики се изкачил с неговата колесница. След като се изкачихме в нея се озовахме в малка арт галерия за изкуство. После продължихме нагоре, за да достигнем върха на кулата. Гледката беше прекрасна, виждаха се сградата на Общината и други забележителности. Слънцето печеше, небето беше ясно, и ние двете се чувствахме прекрасно. След като слязохме от кулата се насочихме към Amalienborg Plads, интересен площад, заобиколен от резиденцията на датското кралско семейство.

До близкия площад Amalienborg видяхме сградата на операта на футуристичния остров Холмен, издигаща се в пълен контраст през водата от древния дворец Amalienborg, зимната резиденция на кралицата. До църквата „Фредерикс", също така известна като Мраморната църква, туристите могат да се качат до нейния великолепен купол за изглед на хоризонта на града.

Бяхме пристигнали тъкмо навреме, за да видим смяната на стражите. Докато седяхме и наблюдавахме, един взвод от войници облечени в сини униформи и кожени шапки, мина покрай нас. В тази жега сигурно им беше адски некомфортно. Но дори да е било така, те не се издаваха по нищо. Един войник седеше сам, пазейки определена врата. Аз застанах до него като чаках Лариса да ме снима. Забелязах, че той поглежда към мен и го попитах “ надявам се, че нямате нищо против, само да се снимам”. Младият човек кимна. “Да, но моля отдалечете се на… 1,5 метра”. Той ми посочи къде трябва да отида. Леко се разочаровах, но постъпих както той искаше. За щастие точно в този момент Лариса направи много смешна снимка. Изглеждаше сякаш пазачът се опитва да хване ръката ми.

След това поехме на Север към Малката русалка, седяща на скала. Спуснахме се по пътека покрай брега, която водеше до самата склуптура. Имаше тълпа от хора, които се блъскаха за по-добра позиция за снимане, а наблизо улични търговци предлагаха всякакви сувенири, свързани със статуята. За мен най-голямата изненада беше, че през лятото всеки, който пожелае, има възможността да посети парламента, да го разгледа отвътре и ако иска дори да седне на някое от удобните кресла на депутатите. Усещането е неописуемо!

Една от сградите, които ме впечатлиха най-много в Копенхаген, е замъкът Розенборг. Първоначално е бил построен за краля като малък замък за ловуване, но постепенно се е разширявал докато стигне до сегашния си блясък и достолепие. Тази красива сграда с червени тухли от ХVІІ век подслонява кралските скъпоценни камъни, включително чудесната крона на създателя на замъка крал Кристиан ІV. За съжаление, по-голямата част от сградата претърпява обширни обновявания. До април 2008 г. само няколко стаи и кралски скъпоценни камъни са достъпни за посетителите. Други места, които си заслужаваше да видия бяха Музеят на Викингите, палатът Амалиенборг, статуята на Малката русалка на пристанището, Облата кула, пивоварната и други.

Предприехме кратка разходка по крайбрежния булевард и си взехме вечеря от SALT, моден ресторант в приземния етаж на 200-годишен хамбар, който сега е превърнат в модерен хотел. Хванахме си такси до Vega в квартал Vesterbro, нощен клуб, бар и място за жива музика в едно. Сградата е подслонявала политически партии и профсъюзи и нейните облицовани с дърво стаи с високи тавани носят още такива имена като "Зала на Организацията на обединените нации" или "Конгресна зала". Тук обаче няма нищо старо в основната концертна зала, която побира 1500 посетители, има отлични изгледи и най-добрата озвучителна система в Копенхаген. Тук всяка вечер има представление някоя голяма звезда. Във Vega са свирили звезди като Дейвид Бауи и Принс. Обиколихме няколкото бара и дансинга в модния и изискан Lille Vega. Входът е свободен между 23:00 часа и 01:00 часа сутринта.

Следващият ден го започнахме с чаша кафе в малкото, но оживено кафене Estate, което се гордее със световния шампион при барманите за 2006 г. Клаус Томсън. През моста в Christianshavn, минахме покрай стари дървени складове, които сега подслоняват офиси на външното министерство, и обядвайте в Noma. Смятан за един от най-добрите ресторанти в града, Noma се радва на елегантна и непренудена атмосфера и предлага невероятна гледка на пристанището на Копенхаген в здрач.

Вечерта прекарахме в повечето модни клубове, които са предимно скъпички. Отидохме в Culture Box в центъра или в Rust в по-бохемския квартал Norrebro. За по-спокойна атмосфера опитахме La Fontaine - джаз меката на Копенхаген от 1970 г., където слушахме на живо джаз групи.

На следващия ден се събудихме по-рано и хванахме влака за 45 минути до Hillerod и посетихме Frederiksborg, по-голям и дори по-внушителен замък в покрайнините на Копенхаген.

Обядвахме в кафене Det Gule Hus. Това достъпно заведение бе съвършеното място да се възстановим от приключенията от предишната вечер. Презаредихме батериите си и запушихме артериите си с мазни яйца, наденица и бекон. Предлагат се също и вегетариански ястия.

Завърших посещението си в Копенхаген с пътуване до внушителния Музей на изкуствата Ny Carlsberg Glyptotek (безплатен вход в неделя).

Основан през ХІХ век от бирен магнат и филантроп Карл Якобсен, музеят има огромна колекция от древни скулптури от Египет, Гърция и Рим. Музеят също така е хранилище на работите на датските майстори от златната ера, както и на френски творци като Моне и Мане. С моята приятелка Лариса си починахме и опитахме една от известните домашноприготвени торти на музея в красивата зимна градина. Страшно много съжалявам, че не можах да посетя така известния Хамлетов Елсинор, затова се надявам посещението ми в красива Дания да не е последно.

Това беше накратко престоят ми в Копенхаген – градът, където аристократичният дух и разкрепостеността се смесват в странна, но обаятелна комбинация. Чувствам се облагодетелствана, че се докоснах до скандинавската магия, но важна част от равносметката ми са и невероятно интелигентните и освободени датчани. Не е ли това най-важното предимство, което имаме след 1 януари 2007 – възможността да се срещаме с интересни личности, да се обогатяваме духовно и да счупим оковите, в които сме от толкова много години насам?!

Трябва да спирам, защото току що получих имейл. Стискайте палци да е от красивия датчанин, с когото се запознах в самолета.